Slovanská obřadová magie
Naším cílem je pomoci navrátit potomkům Velké Rasy – tj. sobě samým – velkou a důležitou schopnost člověka, danou mu Bohy, vědomě tvořit obklopující nás skutečnost, tj. možnost takto jednat. To znamená, že každým dnem budeme zdravější, chytřejší, šťastnější, což i všem přejeme. Věříme, že příklady uvedené v tomto článku pomohou učinit další krok vpřed, že stále více a více dokážeme z obyčejné domácnosti nebo domu vytvářet Chrám Duše.
Před tím, než se podíváme na detaily, si řekněme nějaké základní informace o barvách a jejich významu.
Červená.
Barva ljubosti (zvykněme si používat toto slovo prastarého původu, které vyjadřuje vyšší úroveň než láska, jenž se v původním staroslovienském významu užívá k označení fyzické úrovně), stálosti, dokonalosti. Ochraňuje před vším špatným. Je to barva Pravi. Barva svaté krve, hrdinství, odvahy, krásy.
Černá.
Barva země na Rusi, v minulosti i u nás. V evropských kulturách symbolizuje nedůvěru a odklon od norem, barva zármutku. Symbolizuje západ. Oděv takové barvy nosí pouze volchvové, protože černá symbolizuje spojení se Světem Smrti a schopnost řídit takové síly.
Žlutá.
Barva Slunce, spokojenosti, tepla, nezávaznosti, intelektu. Léto. Ale žlutá barva může rovněž vyvolávat podráždění. Jestvuje také náhled, že tato barva může být spojena s nemocemi, s tajuplným světem. Barva Peruna. Symbolizuje východ.
Zelená.
Vývoj, mládí, růst, naděje, spokojenost, nedokonalost, spiritualita. Asociuje se s přírodou a životem. Zrod života. Barva Svantovíta – Boha hvězdné moudrosti.
Bílá.
Jav, obklopující svět, živel, ve kterém vládne Svantovít a Bielobog. Barva čistoty, radosti, pokoje. Šířka. Symbolizuje sever.
Modrá.
Svět Navi, čarodějnictví, tajemství, sen, stupňující i ustupující, zima a temnota, po kterých přijde jaro a Světlo.
Belasá.
Nebesa a čistota úmyslu. Barva Svaroga. Spojení se zemřelými. Moudrost.
Zlatá.
Barva nejvyšší rovnováhy. Používá se na svátečních oděvech a oděvech knížat.
Stříbrná.
Barva Makoš. Barva intuice. Používá se na svátečních oděvech, oděvu knížat a volchvů.
Určitě jste si povšimli, že na mnoha vyšívaných vzorech slovanských krojů se používá kombinace černých a červených nití. Podle podání Předků, červená barva nití symbolizuje krev vojáků, kteří padli na bitevních polích za naši svobodu a černá barva symbolizuje zemi, na kterou byla krev vylita.
Při analyzování významu každé tradiční slovanské výšivky je nezbytné brát v úvahu spektra barevné kombinace, protože její záměna mohou zcela změnit význam celého ornamentu.
Velice často se používá barevná trojkombinace. Vždy sice záleží i na jiných aspektech, ale „trikolóra“ je dodnes velmi známý pojem, který má zastoupení i na mnoha zástavách dnešních „států“. Trikolora od starých časů symbolizuje Triglav, barvy nejsou až tak podstatné, ale jejich symboliku si už lze vysvětlit. Triglav Javi je Trojice Svarog-Perun-Svantovít, což je pojetí Starověrců. Zde lze dobře poukázat na mnohovýznamovost naší symboliky. Runa nemá pouze jediný význam a proto z této logiky vyplývající vývody nejsou podobné jako vejce vejci. Rodnověrci nejednou mají třetího Boha Triglava zaměněného, např. Svarog-Perun-Veles. Jedná se pouze o jinou kombinaci energií, které jsou personifikovány specifickými Bohy. Nemůžeme se však na to dívat tak, že dělíme Bohy. Ve Védách se říká: kdo rozděluje Bohy, rozděluje Svargu. Tedy z mnoha jedno, neboť strom má jeden kořenový systém, ale spoustu listů.
Někdy se setkáme i s tím, že některé vzorky mají rozdílné názvy. Ve skutečnosti tomu tak není, protože vždy je třeba brát v úvahu Obraz, nikoli jen fonetické vyjádření a vztažné souvislosti. Například symbol, jenž nazýváme kříž, nebo Květ Peruna, se někde může nazývat i Květ Roda. Tak či onak, i Perun je náš Předek, tedy člen rodu.
První ornament.
Tento ornament se v etnografii vyskytuje ve dvou barevných variantách. Varianta nalevo se vyskytuje na ženských oděvech a věcech a varianta napravo na mužském oděvu a věcech. Je to liniový, grafický, tříúrovňový ornament, což odpovídá představám Našich Předků o třech Světech Vesmíru: Navi, Javi a Pravi.
K Navnému Světu patří spodní část ornamentu, jejíž význam je: lůno Zemské a lidské naplněné božským Světlem a Země je dům můj a mých Předků, totéž semeno udržuje; Světem Božím je i tento Svět, tj. síla. trojúhelník orientovaný směrem nahoru symbolizoval vycházející Slunce jak na tripolských nádobách tak i na piktogramech bronzové doby, a zase trojúhelník směřující dolů představuje zapadající Slunce. Proto řada takových trojúhelníků představuje cyklus zapadajícího (umírajícího) Slunce nebo vycházejícího (rostoucího), vývoj či degradaci – každý na světě má možnost vývoje, poznávání a umírání, degradace. Kdo se vyvíjí jde podle míry a nabírá sílu (červená barva), kdo se spouští, Světlo v sobě hasí (bělasá je barva Nebes ale i Navi, chladu, duševního ledu).
K Javnému Světu – druhé linii obrázku – patří znaky, které jako celek označujeme „Světlo semenem nesoucí v lůně ženy i Země dané kvůli poznání“.
Svět Pravi opakuje ornament, který patří ke Světu Navi se stejnou strukturou i barvou, což znamená, že i Svět Bohů je také ustrojen, a že je třeba se na něj připravovat ve svém nynějším životě.
Celkově kompozice ornamentu znamená: „Lůno Země i lidské je poseté božským semenem – slunečním Světlem a Země je dům můj i mých Předků; totéž semeno udržuje ai Božím Světem je; tato Síla je dána k poznání ve Světě Javi i Božském. Pro ženy se používá v červeno-žluté variantě – zelená je naplnění, jelikož žena může sama rodit a přivést na Svět potomka (zelená barva je barva Javného Světa, narození). Pro muže se používá v červeno-žluto-modré variantě.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: podolkách mužských i ženských košil při odpovídajících barvách; na postelích; na ubrouscích, ve kterých se uchovává chléb; na váčcích, ve kterých se uchovávají rozličná semena a bylinky; na dětských věcech.
Druhý ornament.
Liniový, grafický ornament, jednoúrovňový, označuje a zobrazuje Svět Javi – svět současné skutečnosti, jevné, materiální.
Trojúhelník orientovaný směrem nahoru symbolizoval vycházející Slunce jak na tripolských nádobách tak i na piktogramech bronzové doby, a zase trojúhelník směřující dolů představuje zapadající Slunce. Proto řada takových trojúhelníků představuje cyklus zapadajícího (umírajícího) Slunce nebo vycházejícího (rostoucího), vývoj či degradaci – každý na světě má možnost vývoje, poznávání a umírání, degradace. Kdo se vyvíjí jde podle míry a nabírá sílu (červená barva), kdo se spouští, Světlo v sobě hasí (belasá je barva Nebes ale i Navi, chladu, duševního ledu).
Celkově kompozice ornamentu významově znamená: „Duch tvůj, člověk, je od samotného Boha, Nejvyššího Roda, který je prvopočáteční Světlo a toto je měřítko tvé pro život, jím danou na cestu k němu, to je vývoj.“
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: jako základ pro výšivky na otvorech košile; závěsech; výzdobách krásného koutku; místnosti, kde se vykonávají duchovní činnosti; koberce, které vyzdobují duchovní místo nebo pokoj; místo, kde se setkávají veče (rada občiny).
Třetí ornament.
Liniový, grafický, tříúrovňový ornament, což odpovídá představám Našich Předků o třech Vesmírných Světech Navi, Javi a Pravi.
Celkově kompozice ornamentu znamená (včetně významu barev): „Předci Moudrost a poznání jako dědictví nám dali – svět svůj bránit, neboť Země – ljubost Boha Ke Světu, daný nám pro tvoření a správnou práci – Duchovního vývoje, když v Duchu a práci jednotní budeme, tak i Předkové nás Světlem svým ochrání.“
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: chlebových ručnících; rukávech mužských košil; slavnostních ubrusech; řezbách; místnostech pro učení.
Čtvrtý ornament.
Liniový, grafický, jednoúrovňový ornament, což znamená, že zobrazuje Svět Javi, tj. Svět jevný, materiální.
Celkově kompozice ornamentu znamená: „Předci rodu tvého skrze ljubost (Světlo, Moudrost) vytvořili Zemi jako Dům Boha, což ti i zapověděli (tj „přikázali“) – jdi po cestě života a pamatuj, že Země je Chrám a aby si ji uchránil v Radosti (Moudrosti, Zdravě, Světle) tvrdost Ducha je potřebná“.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: podolkách ženských košil; košilích a otvorech mužských košil; svátečních ubrusech. Pro zobrazení Světa Javi a trojúrovňových ornamentech.
Pátý ornament.
Liniový, grafický, tříúrovňový ornament, odpovídající představám Našich Předků o třech Světech.
V etnografii tento vzor nacházíme v několika barevných variantách: žluto-červeno-modrý a bílo-červeno-černý.
Celkově kompozice ornamentu významově znamená: „Předci poznání tobě předali, ale i sílu i radost, i poznání tvé mohou se pokusit ti omezit jiní, aby tě zbavili možnosti výběru, ale snaž se, člověk ve světě, jdouce za poznáním, v rovnováze naplnění a očištění, rozuměj, že na Zemi jsi narozen, nezapomínej, že Bohové jsou Předkové tvoji.“
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: košile a výřezy mužských košil, obzvláště ve věku mládence, ženicha; pro takového člověka, který nezná míru.
Šestý ornament.
Liniový, grafický, tříúrovňový ornament, odpovídající Javi, Navi a Pravi.
Spodní a horní, navná a pravná část ornamentu jsou stylizované ve formě „hřebínku“ a „hrábek“ – symbolu schopnosti rozdělovat život, oddělovat pusté (bílé, prázdné mezery) od naplněného, síly (zuby „hrábek“), tj. oddělení „zrna od plev“.
Celkově kompozice ornamentu významově znamená: „Svět ti je dán, abys šel vpřed, vyvíjel se a rostl, poznávajíc Svět, celý svět poznáš. Život ve vší mnohoobraznosti najdeš, cesta se životní poutí stane.“
V etnografii se vyskytuje v různých barevných variantách.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: cestovních taškách; záložkách do knih; křesle, kde sedáváme a dumáme; výřezu i rukávech mužských i ženských košil dívek i mládenců – svobodných.
Sedmý ornament.
Jednoúrovňový ornament. ¨Zobrazující Svět Pravi, Svět maximální rovnováhy.
Celkově kompozice ornamentu významově znamená: „Pohybuj se na cestě samým Bohem tobě dané – s ljubostí – a všechno bude tobě na růst, blaho“.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat k: sestavení trojúrovňového ornamentu v libovolné barevné variantě, kromě koričího (černého) a modrého.
Osmý ornament.
Liniový, grafický, jednoúrovňový ornament zobrazující Svět Javi.
Celkově kompozice ornamentu znamená: „Pohybovat se po Zemi – prostoru daném tobě k poznávání, Světlem naplňuj se a očišťuj se a cesta tvá bude snadná a po Duchu“.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat k: k sestavení trojúrovňového ornamentu, obzvláště k zobrazení Světa Navi na spodku košile nebo Javného Sveta na rukávech.
Devátý ornament.
Liniový, grafický, jednoúrovňový ornament zobrazující Svět Javi.
Celkově kompozice ornamentu významově znamená: „Na cestě na Zemi Duševním buď, ljubostí vzhůru a svět ti nadmíru dá – uvidíš, že i protiklad je jednota“.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat k: k sestavení trojúrovňového ornamentu, obzvláště k zobrazení Světa Navi na spodku košil (ale pouze u žen), nebo Javného – na košilích (u mužů i žen).
Desátý ornament.
Celkově kompozice ornamentu znamená: „Země je náš dům, od Předků zaslíbený, Světlem naplňovaný, abychom my, Duchovní výstup jednajíc, překonávali osobní lenost, chladnost a nevědomost, tehdy Světlem a Radostí Předků bude naplněn náš dům – Chrám Midgard-Země“.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat k: k sestavení tříúrovňového ornamentu, na podolky, v kresbě výřezu košil, na běžných věcech a předmětech denního používání.
Jedenáctý ornament.
Liniový, grafický, jednoúrovňový ornament zobrazující Svět Javi.
Celkově kompozice ornamentu znamená: „Nemáme se stát mrtvými v životě, chladem Duše, leností a nevědomostí se nezabíjejte – usilujte o Boha, který je pohybem všeho ve Světě a z tohoto pohybu se rodí život“.
V etnografii se tento symbol vyskytuje v několika barevných variantách: hnědo-růžový, který symbolizuje probuzení se z neživého silou ljubosti; červeno-modrý, který symbolizuje vzkříšení z neživého silou ljubosti a Moudrostí – uvědoměním si, že se se nerodíme na to, abychom žili sami pro sebe.
Pokud budeme vycházet z významu ornamentu, tak můžeme učinit závěr, že se může používat na: na duchovních předmětech (záložkách knih atd.), na podolkách mužských a ženských košil, poduškách.
Tyto příklady samozřejmě ani náhodou nezahrnují celé bohatství výšivek a ornamentů v naší, slovanské kultuře. Přesto nám pomohou otevřít oči a vidět to, co jsme možná měli v dohledu už dávno – jen nám utratili význam toho, co vidíme. A ten, kdo ví, už není nevědomec.
Zdroj:
tartaria.sk